sobota, 29 stycznia 2011

Ogrzewanie

Jeśli wybraliśmy ogród całoroczny i mają być w nim roślinki, nierzadko egzotyczne to musi być w nim ogrzewanie. Musimy to wiedzieć zanim zlecimy budowę ogrodu! 
Możemy założyć ogrzewanie kanałowe, podłogowe wodne, podłogowe elektryczne., kaloryfery i panele grzejne. Dodatkowo jako wspomagające może być montaż klimatyzacji z funkcją grzania. Nie muszę przekonywać, że elektryczne jest najdroższe w eksploatacji, ale za to szybko osiąga żądaną temperaturę i koszt położenia mat grzejnych jest niższy. Ogrzewanie kanałowe jest dobre, ale  jest umieszczane zwykle wzdłuż ścian i ciepłe powietrze szybko schładza się unosząc się po zimnej powierzchni szyby. Podłoga takiego ogrodu jest zimna. Jeśli chcemy zamontować kaloryfery lub panele, to w chwili projektowania powinniśmy pomyśleć o murku, na którym osadzamy konstrukcję ścian. Wtedy do muru mocujemy kaloryfery, czy panele- wygląda estetycznie ale zajmuje miejsce w naszym ogrodzie.
Ja wybrałem wodne ogrzewanie podłogowe. Dlatego, że mój ogród jest na dachu, a pod nim zimny beton. Ponieważ lubię gdy jest ciepło i mam zamiar tam długo przebywać wśród zieleni i szumiącej wody, zdecydowałem się na taki rodzaj ogrzewania. Teraz grzeje mi cała powierzchnia podłogi ogrodu. Kto ma w domu ogrzewanie podłogowe, doskonale wie jak przyjemnie jest stanąć gołą stopą na ciepłej podłodze. 
Planując ogrzewanie musimy przewidzieć wcześniej, gdzie będą rośliny, gdzie będzie dostęp do wody.
Jest wiele firm oferujących taki rodzaj ogrzewania, ceny mają podobne ale trzeba się targować. Jest ważne, żeby takie ogrzewanie było wydajne i zgodnie z zaleceniem producenta wykonane. 
Ja, decydując się na konkretną firmie dałem warunek: ogrzewanie musi być wydajne. Po wizycie przedstawiciela ogród został pomierzony a po kilku dniach otrzymałem konkretne wyliczenia zapotrzebowania na ciepło i kalkulację kosztów. Potem już tylko musiałem uzgodnić termin z wykonawcą. A że firma mi takiego poleciła, to też byłem pewien, że usługa będzie należycie wykonana. Zresztą, w trakcie instalacji systemu ogrzewania podłogowego, na każdy etap robót wzywany był inżynier projektant.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz